hamba memulaikan risalah ini dengan barang yang dituntuti pada pekerjaan yang baik iaitu (`Bismilllah Hirrahman Nirrahim’) menirukan aturan Quran dan menjunjungkan mafhum hadith (ketahui olehnya akan bahawasa erti) Kalimah (Laillahaillalah) itu (tiada tuhan melainkan Allah dan maknanya) ertinya makna kalimah ini (Allah Taala jualah tuhan dan erti) kalimah ( Muhamad Rasullah itu bermula nabi Muhamad) anak Abdullah (itu) satu (pesuruh) daripada pesuruh-pesuruh (Allah dan maknanya) ertinya makna ini kalimah (Nabi Muhamad itu) satu utusan daripada utusan-utusan Allah iaitu satu (orang yang Allah Taala suruhkan ia) dengan (bahawa memberitahukan kita) sekalian umat (akan perkara yang dituntut daripada kita) membuatnya (dan yang ditegahkan kita) daripada membuatnya (dan yang dibiarkan kita) pada membuatnya dan meninggalnya (dan perkara yang dituntut daripada kita tiap-tiap orang yang) Mukallaf iaitu lelaki dan perempuan yang (berakal lagi sampai umur) iaitu bahawa adalah umurnya 15 tahun atau 9 tahun dan keluar daripadanya mani atau keluar daripada perempuan haid akan membuatnya itu 2 bahagi pertamanya perkara yang dituntut (sebagai tuntut wajib) Syarak iaitu lah perkara (yang) dijanji dengan siksa kerana (dosa) oleh mukalaf dengan sebab (meninggalkan dia) dan lepas tuntut dan tanggungan dengan membuatnya yang menggugurkan fardu dan yang kdua perkara yang dituntut daripada kita membuat sebagai tuntut sunah dan iaitu perkara yang dijanji dengan diberi pahala kerana membuatnya kerana Allah taala dan tiada berdosa pada meninggalnya dan perkara yang ditegahkan kita daripadanya iaitu pun 2 bahagi. Pertamanya perkara yang ditegahkan kita daripadanya sebagai tegah haram iaitu perkara yang dijanjikan dengan berdosa kita dengan dia dan diberi pahala dengan penting kita berdosanya kerana Allah Taala dan yang kedua perkara yang ditegahkan kita daripadanya tegah kerahat iaitu perkara yang dijanji dengan diberi pahala kerana penting kita daripdanya kerana Allah taala dan tiada berdosa dengan dia dan perkara yang dibiarkan itu iaitu harus pada syarak iaitu perkara yang tiada berdosa dengan membuatnya dan tiada dengan meninggalnya dan tiada pahala padanya maka nyatalah bahawasa hokum syarak itu 5 bagi dan dinamakan dia sekaliannya hukum-hukum Takalifiah dibicarakan dia sekaliannya pada ilmu usul fiqah tetapi setengah-setengah daripada yang wajib itu dibicara daripadanya disini kerana menyatakan hokum ini ilmu pada syarak juga dan perkara yang wajib (itu amat banyak) dibicarakan dia pada ilmu-ilmu syarak ( setengah daripadanya) ertinya daripada perkara yang dituntut sebagai tuntut wajib itu bahawa (mengiktikat) oleh tiap-tiap mukalaf (dengan hati) ertinya membenar dan menggaku dengan dia (akan) tiap-tiap satu daripada (tambatan-tambatan iman) ertinya perkara-perkara yang apabila menggerti seseorang akan dia dan menggaku hati dengan dia nescaya kejab iman nya. (yang mengandungkan dia) sebagai kandung ijmal (oleh) perhimpunan (makna 2 kalimah tauhid) yang tersebut (itu) iaitu Laillahaillahlah Muhamadul rasullullah (kerana makna) lafaz (tuhan itu taufanan)
No comments:
Post a Comment