hamba pernyata kan Dia serta dalilnya maka berkat hamba (pertamanya wujud ertinya ada Dzat Allah Ta’ala yang Maha Mulia Mustahil lawannya iaitu) ’Adam ertinya (tiadanya) ertinya tak adanya dan tidak adanya (kerana jikalau tiada ada Dzatnya) nescaya tiada ada qudratNya dan Iradhatnya dan Ilmunya kerana semuanya itu sifat yang ada pada dzat dan jikalau tiada ada sifat itu (nescaya tiada ada ‘alam ini) iaitu maujud yang lain daripada dzat Allah dan sifat-sifat seperti langit Batumi kayu batu dan lainnya kerana bahawasanya ada kalanya jauhar dan jazam yang benar tempat sendiri-sendirinya atau ‘Aradh yang berjalira padanya dan bertempat menupannya dan tiap daripada keduanya itu adanya kemudian daripada ketiadaan maka jadilah ada dan ketiadaan itu bersamaan keduanya atasnya seperti neraca yang benar samaan dua duanya maka tiada boleh rendah salah satu yang satu lagi melainkan dengan ditindih dengan sesuatu demikianlah ‘alam ini tiada member ‘aqal akan adanya dengan ketiadaan yang membuatnya dan yang membuatnya itu mesti bahawa adalah ia empunya Qudrat dan ‘Iradat dan ‘Ilmu yang sempurna dan iaitulah Allah Ta’ala (maka ini ‘Ilmu) daripada sekira-kiranya (adanya) yang lahaq (kemudia daripada ketiadaannya) yang sabaq demikianlah ‘adammya yang lahaq bagi adanya (itu dalil ertinya penunjuk atas) tentu (ada) dzat yang menjadi kan dia iaitu (Allah Ta’ala) dan ia juga dalil atas istilah lawannya kerana lazimnya akan wujud ada adapun keadaan yang menjadikan ‘alam itu satu jua maka lantasnya bagi kita daripada dalil Wahdaniah yang lagi akan datang sebutannya ada pun nama tuhan yang satu yang menjadikan ‘alam itu Allah maka nyata bagi kita daripada cerita rasul-rasul (keduanya Qidam ertinya sedia ada Allah Ta’ala yang dzatnya ketiadaan permulaan bagi adanya (iaitu bahawa (tiada mendahulukan adanya oleh ketiadaan) sekali-kali (dalil Qidam itu ‘ilmu ini baharu adanya) ertinya adanya kemudia daripada ketiadaan atau ada permulaan bagi adanya maka tak dapat tiada daripada terdahulu ada yang membuatnya iaitu Allah Ta’ala maka jikalah baharu seumpamanya maka mestilah terdahulu atasnya juga oleh yang membuatnya dan disakinlah bertiti-titi talin yang membuat maka ada kelasnya berkeliling balik kepada yang membuat ‘alam maka dinamakan demikian itu dur dan ada kalanya tiada berkesudahan dan sut maka dinamakan demikian itu tasalsul dan kedua-duanya mustahil kerana berhimpuna dahulu dan kemudian dan ada dan tiada pada yang pertama dan berkesudahan dan sut dan tiada berkesudahan dan tiada sut pada yang kedua dab berhimpun itu mustahil maka pula barangsiapa membawa kepadanya iaitu dur dan tasalsul dan tentulah thabit lawannya iaitu ketiadaan bertiti talin yang membuat sekali-sekali hanya Ta’ala jua sebelum ada ‘alam tiada bermula dan tiada mendahulukan dia oleh ‘adam iaitulah qidam (dan manakala wajib qidamnya mustahil lah) haduthnya ertinya (baharunya kerana tiada berhimpun dua) perkara (yang benar lawanan) pada satu benda kerana mustahilnya (ketika baqa’ ertinya kekal ada) dzat (Allah Ta’ala) iaitu bahawa (tiada hilang adanya) ertinya ada dzatnya Ta’ala (sekali-sekali) dan tiada putus (mustahil lawannya iaitu fana’ ertinya binasa iaitu hilang adanya kemudian daripada) sudah (adanya kerana jikalau) tiada wujud baginya kekal adanya dan tiada mustahil atasnya fana’ tentulah boleh adanya dan jikalau (boleh hilang adanya tentulah adanya) dan tiadanya) (itu harus) bersamaan keduanya (maka) tiada menang salah satu daripada keduanya atas yang satu lagi melainkan dengan bantuan daripada yang lain maka disisi adanya itu mestilah membuatkan dia oleh yang ada dahulu daripadanya baharulah ia (tiadalah qadimnya maka berhimpun) padanya oleh (dua) perkara (yang berlawannya) dan iaitu qadimnya yang melazimkan wajib ada Nya tiada boleh hilang yang thabit dengan dalil yang dahulu dan baharu yang di fardhu dengan ini fardhu dan iaitu mustahil maka dengan ini fardhu membawa kepada baharu maka adalah ia seperti alam ini (maka) baharu ada (alam ini) yang melazimkan harusnya itu (juga dalil) atas ujub (baqa’) bagi Allah Ta’ala dan dalil bagi isti’alah pena’nya pula yang (keempat Mukhalafatuhu Ta’ala lil hawadith) ertinya menyalahinya Ta’ala akan yang baharu-baharu dan dikehendaki dengan Dia akan (bersalahan Allah Ta’ala”
Wednesday, May 18, 2011
Bermula Sifat2 Allah dan Dalilnya
Makna 2 Kalimah tauhid
Tuan Guru Memulakan Perbicaraan nya
hamba memulaikan risalah ini dengan barang yang dituntuti pada pekerjaan yang baik iaitu (`Bismilllah Hirrahman Nirrahim’) menirukan aturan Quran dan menjunjungkan mafhum hadith (ketahui olehnya akan bahawasa erti) Kalimah (Laillahaillalah) itu (tiada tuhan melainkan Allah dan maknanya) ertinya makna kalimah ini (Allah Taala jualah tuhan dan erti) kalimah ( Muhamad Rasullah itu bermula nabi Muhamad) anak Abdullah (itu) satu (pesuruh) daripada pesuruh-pesuruh (Allah dan maknanya) ertinya makna ini kalimah (Nabi Muhamad itu) satu utusan daripada utusan-utusan Allah iaitu satu (orang yang Allah Taala suruhkan ia) dengan (bahawa memberitahukan kita) sekalian umat (akan perkara yang dituntut daripada kita) membuatnya (dan yang ditegahkan kita) daripada membuatnya (dan yang dibiarkan kita) pada membuatnya dan meninggalnya (dan perkara yang dituntut daripada kita tiap-tiap orang yang) Mukallaf iaitu lelaki dan perempuan yang (berakal lagi sampai umur) iaitu bahawa adalah umurnya 15 tahun atau 9 tahun dan keluar daripadanya mani atau keluar daripada perempuan haid akan membuatnya itu 2 bahagi pertamanya perkara yang dituntut (sebagai tuntut wajib) Syarak iaitu lah perkara (yang) dijanji dengan siksa kerana (dosa) oleh mukalaf dengan sebab (meninggalkan dia) dan lepas tuntut dan tanggungan dengan membuatnya yang menggugurkan fardu dan yang kdua perkara yang dituntut daripada kita membuat sebagai tuntut sunah dan iaitu perkara yang dijanji dengan diberi pahala kerana membuatnya kerana Allah taala dan tiada berdosa pada meninggalnya dan perkara yang ditegahkan kita daripadanya iaitu pun 2 bahagi. Pertamanya perkara yang ditegahkan kita daripadanya sebagai tegah haram iaitu perkara yang dijanjikan dengan berdosa kita dengan dia dan diberi pahala dengan penting kita berdosanya kerana Allah Taala dan yang kedua perkara yang ditegahkan kita daripadanya tegah kerahat iaitu perkara yang dijanji dengan diberi pahala kerana penting kita daripdanya kerana Allah taala dan tiada berdosa dengan dia dan perkara yang dibiarkan itu iaitu harus pada syarak iaitu perkara yang tiada berdosa dengan membuatnya dan tiada dengan meninggalnya dan tiada pahala padanya maka nyatalah bahawasa hokum syarak itu 5 bagi dan dinamakan dia sekaliannya hukum-hukum Takalifiah dibicarakan dia sekaliannya pada ilmu usul fiqah tetapi setengah-setengah daripada yang wajib itu dibicara daripadanya disini kerana menyatakan hokum ini ilmu pada syarak juga dan perkara yang wajib (itu amat banyak) dibicarakan dia pada ilmu-ilmu syarak ( setengah daripadanya) ertinya daripada perkara yang dituntut sebagai tuntut wajib itu bahawa (mengiktikat) oleh tiap-tiap mukalaf (dengan hati) ertinya membenar dan menggaku dengan dia (akan) tiap-tiap satu daripada (tambatan-tambatan iman) ertinya perkara-perkara yang apabila menggerti seseorang akan dia dan menggaku hati dengan dia nescaya kejab iman nya. (yang mengandungkan dia) sebagai kandung ijmal (oleh) perhimpunan (makna 2 kalimah tauhid) yang tersebut (itu) iaitu Laillahaillahlah Muhamadul rasullullah (kerana makna) lafaz (tuhan itu taufanan)
Pengenalan Penulis Kitab
Bismillahhirrahmannirrahim.
Alhamdulillah pujian-pujian bagi Allah tuhan yang menerangkan hati-hati kekasihnya dengan nur iman dan menentapkandia padanya dengan terus pengetahuan dan mengertikan pelajaran menkecapikan pengetahuannya dengan mengertikan dalil-dalil dan marnu pikiran dan mengulangi-mengulangi bicaranya hingga latas pada pandangan akhlak dan terangkat kesamaran dan rahmat tuhan dan kesejahteraannya atas semulia-mulia makhluk dan sebebas-bebas utusan nabi Muhamad yang dibangkitkan dengan seruan mengesakan tuhan dan menunjukkan jalan-jalan kelepasan dan atas keluarganya dan sahabatnya-sahabatnya sebaik-baik ini umat dan sebersih-bersihnya kelasan. Adapun kemudian daripada itu maka tatkala adalah pada tahun 1335 menuntuti daripada hamba oleh setengah-setengah saudara yang adalah hamba ini dhaifnya akan bahawa hamba tulis bagi setengah daripada kekasihnya akan sifat 20 maka dengan taufiq tuhan berlakulah kalam hamba didalam beberapa hari atas beberapa lembar kertas daripada ingatan-ingatan pelajaran maka jadilah daripadanya risalah yang kecil atas jalan ikhtisar maka tatkala kelihatan atas oleh setengah terlebih membahas-bahasnya ia daripada tuturannya datanglah atasnya ‘iktirad pada menyalahinya akan tuturan kitab-kitab melayu yang dahulu-dahulu pada beberapa tempat maka hamba hurai baginya demikian tuturan yang menyalahi itu dan menyatakan kehendaknya dan wajah ubahnya maka terpaksalah atasnya membenarkan uba-ubahan yang tersebut dan jikalau menyalahikan mafhum kitab-kitab yang lain sekalipun maka kemudian daripada lalu bertahun-tahun meminta pula bahawa hamba serahkan risalah itu suatu menyatakan wajah tujuan tuturan yang tersebut itu maka memikir hamba beberapa lama maka nyata bagi hamba elok pintakan itu maka merebut-rebut hamba akan peluangan dengan menatahkan ibarat risalah itu dengan macam-macam tafsir yang ditetapkan dia dengan sudahan yang jilah yang menjelaskan hati-hati empunya faham atas kadar pendapat hamba supaya panjang diambil guna dengan risalah itu dan meratainya dan hamba namakan dia Tafsiratul Adani Baklahan Bakuratul Amani. Ertinya memperlatih bagi orang-orang layak kah mendapati akan tangga-tanggakan dan saringan-saringan cakapan Bakuratul Amani dan hamba pohonkan tuhan bahawa membuka dengan Dia akan mata-mata hati yang berpejam dengan lali daripada perhatian iktibar dengan insaf pada simpanan-simpanan iktikad agama didalam limpatan-limpatan sendiran cakapan ahlinya supaya kejap berpegang dengan ia dan boleh menunjukikan anak-anak bahasnya dengan jelas dan hamba harapkan Tuhan memberi guna dengan dia akan orang-orang yang rendah dan yang tinggi penggajiannya dan awam dan bahawa tuhan jadikan dia daripada pertaruhan kebajikan yang makbul disisiNya bahawasanya taala amat kuasa atas barang yang ia hendak dan amat yang sebenar dengan menerimakan `pintak’kan hamba-hamba yang berkehendak dan hamba memulaikan risalah ini dengan barang yang dituntuti pada pekerjaan yang baik iaitu (`Bismilllah Hirrahman Nirrahim’) Tuesday, May 10, 2011
Kitab Bakurah al-Amani
Kitab: Bakurah al-Amani
Data ringkas kitab:
Judul: Bakurah al-Amani li Irsyadi ‘Awami Ahlil Fathani (باكورة الأماني لارشلد عوام أهل الفطاني)
Kategori: Tauhid/Aqidah
Pengarang: al-‘Allamah Syaikh Wan Ismail bin Wan ‘Abdul Qadir al-Fathani (lahir pada 1300H/1882M di Bendang Daya, Fathani dan wafat di Mekah pada 3 November 1965M ketika berusia 83 tahun)
Tarikh selesai dikarang: 14 Rajab 1335 bersamaan 15 Mei 1917M
[gambar kitab ini abuzahrah salin dari blog penadarwis. Kitab ini dicetak beserta dengan syarahnya sekali]
Kitab Bakurah al-Amani atau nama lengkapnya Bakurah al-Amani li Irsyadi ‘Awami Ahlil Fathani (باكورة الأماني لارشلد عوام أهل الفطاني), merupakan antara kitab tauhid yang terkenal di Tanah Melayu sehingga kini. Ianya ditulis oleh al-’Alim al-’Allamah Syaikh Wan Ismail bin Wan ‘Abdul Qadir bin Wan Musthafa, atau dikenali juga dengan nama Pak Da ‘El al-Fathani. Kitab ini merupakan sebuah kitab yang ringkas, hanya kurang lebih 10 halaman namun isinya padat. Kitab ini ditulis oleh Pak Da ‘El sewaktu beliau berziarah ke negeri Kedah atas permintaan murid-muridnya. Ianya ditulis secara spontan, berdasarkan ingatan beliau sahaja. Tarikh kitab ini selesai di tulis adalah pada tahun 1335H/1916M atau tepatnya pada hari Sabtu 14 Rajab 1335 bersamaan 15 Mei 1917M. Kitab ini pernah di cetak oleh Matba’ah al-Ikhwan, Singapura pada tahun 1918M.
Menurut ceritanya, sejarah penulisan kitab ini adalah dari permintaan muridnya yang bernama Haji Ahmad supaya Pak Da ‘El karangkan secara ringkas matan ilmu tauhid bagi memudahkan anaknya Mat Hasan yang masih memondok agar membantunya dalam memahami ilmu tauhid. Maka permintaan itu diperkenankan oleh Pak Da ‘El, dan terhasillah kitab yang terkenal ini.
Oleh kerana kitab ini ringkas dan padat isinya sehingga sesetengah orang kerana gagal dalam memahami ‘ibaratnya, bahkan dibangkang oleh sesetengah orang, maka Pak Da ‘El telah diminta pula supaya menulis syarah bagi kitab ini. Beliau kemudian menulisnya dan diberi judul Tabshirah al-Adani bi Alhan Bakurah al-Amani (تبصرة الأداني باءلحان باكورة الأماني), selesai ditulis pada 25 Muharram 1358H / 16 Mac 1936.
Kitab Bakurah al-Amani, sehingga kini diajarkan dipondok-pondok. Bahkan merupakan sebuah teks utama di dalam ilmu tauhid. Antara tuan guru yang mengajar kitab Bakurah: Tuan Guru Haji Ismail Spanjang, Tuan Guru Haji Salleh Sik, Tuan Guru Haji Zakaria dan ramai lagi
Sunday, May 8, 2011
Subscribe to:
Posts (Atom)