Wednesday, May 18, 2011

Makna 2 Kalimah tauhid

makna 2 kalimah tauhid) yang tersebut (itu) iaitu Laillahaillahlah Muhamadul rasullullah (kerana makna) lafaz (tuhan itu taufanan)  ertinya yang ditaufankan dia pada apa-apa perkara (bagi) tiap-tiap (yang lain) daripada dirinya (yang terkaya daripada tiap-tiap yang lain daripada dirinya ertinya yang tiada menaufankan yang lain) dan tiada terhenti atas yang lain pada apa-apa kelakuan (sekali-sekali dan tiada) Nampak dan tiada dibenar pada fikir akal bahawa ada sesuatu (yang terkaya daripada yang lain) daripada dirinya itu (melainkan zat) dan iaitu benda yang ada sendirinya tiada bertangkap pada sesuatu (yang) tak dapat tiada daripada (bersepakai dengan) tiap-tiap satu daripada (11 sifat) dan iaitu perkara yang dipandang dengan akal bergantungnya dan bersangkutan dengan zat dan 11 itu iaitu perkara) (yang lagi akan dating) sebut namanya (dan maha suci) zat itu (daripada lawan-lawannya) ertinya tiada boleh ada lawan-lawan sifat yang 11 itu padanya (dan boleh diperbuatkan  dan memakan dan meninggalnya) ertinya tiada mesti tiap-tiap satunya (dan tiada) Nampak dan tiada dibenar pada akal pula bahawa ada sesuatu yang (taufanan bagi tiap-tiap yang lain melainkan) zat yang (apabila) difikir padanya nyatalah (bersepakai) ia ertinya  melainkan zat yang bersepakai (dengan) tiap-tiap satu daripada (9 sembilan sifat yang lagi akan datang) sebutannya dan ada ia padanya (dan maha suci daripada lawan-lawannya maka) diketahui daripada jakapan itu bahawasa terkaya itu kelakuan bagi itu tufanan dan bersatulah tufanan yang terkaya itu dan (tiada membenar akal bahawa ada tufanan) bagi tiap-tiap yang lain (yang tersebut itu melainkan satu) zat (jua) tiada yang lain kerana jikalau berbilang-bilang nescaya adalah yang lebih daripada   satu itu setengah daripada yang lain yang menufan makan jikalau adalah yang lebih itu tufanan bagi tiap-tiap yang lain juga nescaya adalah yang satu itu daripada yang lain yang menufan maka tiadalah ia terkaya pula kerana jikalau terkayanya nescaya berhimpun padanya terkaya dan menufan dan iaitu mustahil berhimpun kerana berhimpun padanya dua yang berlawan-lawanan dan ada padanya ketiadaan sesuatu daripada dirinya demikianlah yang lebih daripada satu itu (dan) nyata bagi yang mendengar (dengan nafi) ertinya mengaku orang yang berkata dengan ketiadaan (dan) dengan (asebab) ertinya mengakunya dengan keadaan (pada) perkataan (Lailahaillallah) oleh (mengakunya dengan bahawasa tuhan itu Allah Taala Esa jua) tiada lain sekali-kali (Ia jualah tuhan yang wajib) ertinya yang tentu (pada) pandangan (akal) oleh (bahawa ada baginya dua puluh perkara) yang lagi akan datang sebutan (dan) ada (sekalian sifat-sifat kamilah) yang patut dengan Dia (kesempurnaan) yang tiada terhingga banyaknya (dan mustahil atasnya segala lawannya iaitu segala kekurangannya) dengan nisbah kepada Nya Taala (dan harus pada akal) ketentuan (berbuatkan memakan dan) ketentuan (meninggalnya) pada masa-masa amkan dan sungguhpun wajib pada akal bahawa ada baginya sifat-sifat kamil yang amat banyak dan mustahil atasnya lawan-lwannya yang kekurangan (tetapi) yang (wajib denganNya) syarak atas kita orang-orang mukalaf (yang menerima) ertinya pada bahawa dapat (pelajaran) dengan bahawa adalah baginya akal yang boleh mengertikan suruhan orang yang mengajar lagi sejahtera pancaindera yang terhenti dapat ajaran atasnya oleh bahawa (mengetahui) akan dia ertinya nampaknya pada fikiran (dengan dalil) iaitu penunjuk yang dengan dia nyata bagi kita tunjukkannya (dan) bahawa (iktikad) kan dia (dan) wajib atas yang tiada mengerti oleh bahawa (belajar) kan dia dan berfikir hingga mengertinya dan mengetahuinya (dan) wajib atas yang pandai daripada kita oleh bahawa  (mengajarkan Orang-orang) yang (didalam perintah kita) seperti anak-anak kita dan isteri-isteri dan hamba-hamba sahaya dan khadam-khadam kita demikian lagi orang yang menuntuti belajar daripada kita (dengannya) jalan (tafsil) hurai satu-satu pada sekalian (itu dua puluh perkara daripada) perkara-perkara (yang wajib) bagi Allah Taala pada akal (dan dua puluh) perkara (daripada) perkara-perkara (yang mustahil) padanya (dan satu) bangsa (yang harus) padanya (dan makna) yang (wajib dengannya syarak itu barang yang (dijanji dengan siksa kerana (berdosa) oleh mukallaf dengan (meninggalkannya) dan lepas tanggungan-tanggungannya dengann membuatnya seperti barang yang telah lalu pada dhobit wajib syarak (dan makna) yang (wajib pada akal) itu (barang yang tentu) dan kejap (pada) pandangan dan suluhan (akal) oleh (adanya) ertinya barang yang sungguh yang (tiada membenar akal akan ketiadaannya) dan tidaknya maka masuk didalamnya sifat-sifat Salbiyyah (dan) makna perkara yang (mustahil Padanya) ertinya pada akal (itu barang yang tiada membenar akal) akan (adanya) hanya mengaku ia dengan tentu tidaknya (dan yang harus padanya itu barang yang membenar akal akan adanya) dan mengaku dengan dia (dan) membenarkan (tiadanya) yakni tidaknya *Pejagaan* ini-ini peta bagi semata-mata pergantungan hukum-hukum akal yang tiga semada bagi tuhan atau lainnya dan dkehendaki dengan ada yang padanya itu sungguh diri perkara itu pada dirinya yang lawan tidak yang lazim bagi yang bohong sama ada sesuatu itu daripada benda-benda yang bersifat pada ketika sungguhnya itu dengan ada yang lawan tak ada iaitu Dzat-Dzat dan sifat-sifat Ma’ani ‘Aradh dan lain-lainnya atau diri Adam atau perkara ‘Iktibari atau hal dan dikendaki dengan tiada dan ketiadaan yang padanya itu tidak sesuatu yang lazim bagi bohong (maka kedua-dua pula) ertinya tiap-tiap dua puluh (yang wajib dan) dua puluh (yang mustahil itu)

No comments:

Post a Comment